kleuterschool

Voor het eerst naar school!

Het is zover… je peuter mag bijna voor het eerst naar school. Zijn/haar schoolcarrière start in de kleuterafdeling:

  • Er gaat een nieuwe wereld open! Afscheid nemen van mama/papa; omgaan met klasgenootjes, een beurt afwachten, uitspreken wat hij/zij wil of nodig heeft, leren kiezen, volhouden en doorzetten - ook wanneer iets niet meteen lukt, nieuwsgierig zijn en experimenteren maar ook grenzen respecteren, ... .

  • De juf of meester daagt je kind verstandelijk uit. Vanaf de allereerste kleuterklas wordt er ingezet op de ontwikkeling van zelfredzaamheid, (Nederlandse) taal, wiskunde, beweging, creativiteit, verkennen van de wereld, ...

  • Je kind leert de hele dag door 'taal': Hoe geeft de juf een opdracht? Hoe praat je met volwassenen of met andere kinderen? Hoe meer een kind onze taal onder de knie heeft, hoe vlotter 'denken' en 'studeren' verloopt. Spreekt je kind nog geen Nederlands? Ze leren dit doorgaans spelenderwijs snel op school. Indien nodig, bieden we extra ondersteuning.

Hieronder vind je een antwoord op de meest gestelde vragen. Staat jouw vraag er niet tussen? Aarzel dan niet en neem contact met ons op. Wij maken graag tijd voor je!

Wanneer mag mijn kind voor het eerst naar school?

Als je kind twee jaar en zes maanden oud is, mag het naar de kleuterschool. Het kan op 7 instapdagen starten.

Telkens op de eerste schooldag...

  • na de zomervakantie

  • na de herfstvakantie

  • na de kerstvakantie

  • op 1 februari

  • na de krokusvakantie

  • na de paasvakantie

  • na Hemelvaartsdag


Is je kind 3 jaar of ouder dan mag je zelf kiezen op welke schooldag hij start.


Je kan de juiste instapdatum ook berekenen via volgende link https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/bereken-de-instapdatum-voor-je-kleuter

Hoe bereid je je kindje optimaal voor op de instapdag?

Probeer er zoveel mogelijk samen naartoe te leven en besteed er bewust aandacht aan zoals bijvoorbeeld:

  • ga samen een leuk boekentasje kopen;

  • lees een boekje voor over 'naar school gaan' of 'de eerste schooldag';

  • bied dezelfde structuur als op schooldagen: opstaan en slapen gaan op het tijdstip dat dit moet om fris en fit op school door te brengen;

  • stimuleer zelfstandigheid zoals zelf een jas aan- of uitdoen;

  • vertel enthousiast over schoolse activiteiten;

  • ...

Op een eerste schooldag vloeien er bijna altijd traantjes. Enkele afscheidstips!

  • Hou je sterk, ontspan je, wees vriendelijk: je kind voelt en ziet jouw verdriet en panikeert dan ook.

  • Stel je kind gerust. Houd het afscheid zo kort mogelijk en rek het zeker niet nodeloos. Vertrouw op de juf.

  • Vertel aan je kind dat je straks terug komt of maak duidelijk wie het komt ophalen. Als het naar de schoolopvang moet, vertel je dit zeker ook vooraf.

  • Geef (enkele dagen) een knuffel mee. Best niet de slaapknuffel want als die dan op school vergeten wordt...

  • Laat je kind elke dag naar school komen. Zo hoeft hij/zij zich niet steeds opnieuw aan te passen aan het ritme, de afspraken en de klasgenootjes.

Kan mijn kindje ook halve dagen naar school?

Dat kan, maar hoeft niet! Als je weet dat je kind na een halve dag moe zal zijn, kan je het om 11.45 uur komen afhalen om thuis een dutje te doen.

Je kan er ook voor kiezen om in het begin halve dagen naar school te komen. Na enkele weken wissel je dan af met een hele dag en een halve dag. Zo kan je kind stilaan wennen aan het schoolritme. Dat is natuurlijk niet mogelijk voor iedereen, want sommige ouders hebben geen opvang en kunnen hun kind geen halve dag naar school sturen.

Mijn kind draagt nog een luier. Kan het naar school?

Een kleuter die nog luiers draagt, mag naar school. Geef dan zeker luiers mee! Samen met de juf ga je wel meteen aan de slag om je kindje zo snel mogelijk zindelijk te maken. Alle tijd die de juf immers moet besteden aan de toiletverzorging, kan niet gaan naar het leren en begeleiden van de kleuters.

Je vindt meer informatie over zindelijkheid op www.kindengezin.be

Wat kan je als ouder nog ondernemen om het voor je kleuter zo aangenaam mogelijk te maken?

Probeer zo goed mogelijk te communiceren met de juffrouw. Wanneer je kleuter merkt dat jij vertrouwen hebt in de juf, gaat hij/zij zich vanzelf beter voelen.

Soms vragen leerkrachten ook hulp aan ouders. Bijvoorbeeld om mee naar de bibliotheek te wandelen, om mee te knutselen, ... Moest jij je hiervoor vrij kunnen maken, zal je zoon of dochter dit ongetwijfeld ook superleuk vinden!

Vraag na schooltijd aan je kind hoe zijn/haar dag verliep. Toon interesse en laat zien dat je school belangrijk vindt.

Wie zorgt er op school voor mijn kind?

  • De juf (of meester): Zij wordt een belangrijke persoon voor je kind. Spreek haar aan bij vragen of informeer eens hoe het met je kind gaat op school. Als ouders en leerkracht goed samenwerken, heeft dat een positief effect op het kind.

  • De kinderverzorgster: Ze helpt met knutselen, jassen aandoen, eten of een natte broek vervangen. Ze is niet altijd in de klas.

  • De zorgcoördinator: Zij kijkt samen met de juf mee naar de ontwikkeling van je kind. Zij ondersteunt de juf als je kind extra hulp nodig heeft. Zij neemt ook contact met je op indien nodig.

  • De turnmeester: Hij leert je kind springen, klimmen en klauteren, een bal vangen, dansen, ...

  • De andere juffen of meesters: Zij houden toezicht tijdens speeltijden en zijn er steeds om naar je kind te luisteren, te troosten.

Wat zal de school kosten?

Materialen die nodig zijn om de ontwikkelingsdoelen na te streven, zijn gratis.

Toch zijn er onkosten die we mogen vragen aan de ouders, zoals bijvoorbeeld de kost van een uitstap, en dit voor een maximumbedrag van € 50 per kleuter. Wij geven je via het schoolreglement een goede inschatting van deze kosten.

We rekenen dit bedrag verspreid over 3X in een schooljaar aan. De onkosten die we voor jouw kind maken, worden nauwgezet bijgehouden. Alleen wanneer de uitstap vooraf aan de school gefactureerd werd, wordt deze van je rekening afgehouden. Indien je kind afwezig is tijdens een niet-vooraf betaalde uitstap, zal deze kost niet aangerekend worden. Op het einde van het jaar maken we een afrekening. In de maand juli wordt de overschot teruggestort.

Een boekentasje moet je zelf betalen.

Heb je het financieel moeilijk? Bespreek dit zeker met ons, de directeur of iemand anders die je vertrouwt. Samen vinden we zeker een oplossing.

Hoe schrijf ik mijn kind in?

Maak een afspraak met de directie op het telefoonnummer 089/ 41 52 87 of mail naar directie@gobilijn.be

Tijdens een vrijblijvend kennismakingsgesprek leren jullie de school en haar werking kennen waarna jullie in alle rust een beslissing kunnen nemen.

Je brengt een officieel document mee waaruit de juiste schrijfwijze van de naam en de geboortedatum van je kind blijkt. Dat kan een kids-ID, isi+ of een uittreksel van de geboorteakte zijn.

Mijn kind moet voor of na school naar de kinderopvang. Kan dat?

De kinderopvang wordt door de stad Bilzen aan de Kimpel georganiseerd. Je schrijft je kind hiervoor zelf bij DOMINO in . Neem contact op met DOMINO via volgende gegevens:

Eikenlaan 24

3740 Bilzen

089 50 17 61

kinderopvang@bilzen.be

Je kan via de website van de stad hen ook steeds bereiken www.bilzen.be .

Wat stop ik in de boekentas?

  • Alles wat je kind die dag mag/moet eten en drinken. Zie ook bij 'eten en drinken';

  • Eventueel reserve-luiers en/of -kledij;

  • Eventueel een briefje voor de juf;

  • ...

De boekentas zelf:

  • Kies voor opvallende kleuren. Zo vinden jij en je kleuter de boekentas snel terug tussen de andere;

  • Kies er eentje die makkelijk zelf open te maken is door je kleuter. Oefen hier thuis ook op;

  • Een muts, sjaal, handschoenen of brooddoos gaan minder snel verloren wanneer je de naam van je kind erin/erop schrijft;

  • Bij grotere kinderen is het altijd handig als de boekentas twee verschillende 'vakken' heeft. Op die manier is een lekkende drinkbus een minder groot drama.

  • ...

Hoe verloopt zo een schooldag?

Om 8.40 rinkelt de bel en gaan alle kleuters naar binnen.

De juf legt in de kring uit wat de kleuters vandaag gaan doen.

In groep wordt de kinderen een verhaal verteld, er wordt gezongen, gedanst, gespeeld. Al spelend leren de kinderen de taal, tellen. Ze leren over de kleuren, de natuur, de grote wereld...

Ze eten een stukje fruit, houden een toiletpauze en gaan buiten spelen.

Hoekenwerk: de kleuters tekenen, lezen, spelen poppenkast, spelen aan de zandtafel of in een keukentje.

Tijdens de middag (11.45 uur - 12. 50 uur) eten ze hun lunchpakket en spelen in de buitenlucht. Bij regenweer spelen ze binnen in de hal. Op woensdagmiddag eindigt de schooldag om 11.45 uur. Vergeet je kleuter niet op te halen.

Wekelijks gaan ze driemaal turnen in de turnzaal.

Op het einde van de dag sluiten ze af in een kring, ze zingen nog een liedje, luisteren nog naar een laatste verhaal om zich daarna klaar te maken om naar huis te gaan.

Om 15.30 uur gaat je kleuter naar huis.

Hoe weet ik wat er gebeurt op school?

  • Via de juf: na de schooldag kan je altijd even informeren hoe het met je kind gaat op school. Op het oudercontact kan je uitgebreider van gedachten wisselen.

  • Via je kind: Je kind zal niet zo veel vertellen over school. Je zal soms gebeurtenissen herkennen in het spel van je kind.

  • Via brieven: je wordt van gebeurtenissen op de hoogte gehouden via je e-mailadres. Indien je er geen hebt, moet je dit zeker melden zodat je toch op de hoogte gehouden wordt.

  • Via de maandkalender: Geplande activiteiten en weetjes ontvang je via e-mail.

  • Ook facebook en instagram zijn leuke informatiebronnen.

Wat leert mijn kind in de eerste klas?

Alle kinderen leren dezelfde dingen in de kleuterschool. Elke juf of meester moet aan dezelfde doelen werken.In de eerste plaats leert je kind zelfstandigheid: het aan en uit doen van het jasje, boekentasje halen, spulletjes opbergen, speelgoed opruimen, naar toilet gaan, handen wassen, ... .

Je kleuter is volop in de experimenteerfase waarin zij/ hij, al dan niet geleid, heel veel ontdekt.

In de speelhoeken leert je kind:

  • gevoelens uiten

  • fantasie gebruiken

  • speelgoed op de juiste plaats opbergen

  • openstaan voor nieuwe dingen

In de kring leert je kind:

  • naar anderen en naar verhalen luisteren

  • zelf iets vertellen

  • zijn beurt afwachten

  • nieuwe woorden gebruiken

Aan de tekentafel leert je kind:

  • eenvoudige opdrachten begrijpen en uitvoeren

  • nieuwe woorden oefenen zoals 'meer' of 'groter'

  • controle krijgen over fijne bewegingen zoals bij het kleuren

  • afspraken nakomen, bijvoorbeeld onder elke tekening een stempel zetten

Tijdens de turnles leert je kind:

  • lopen en stoppen voor een hindernis

  • springen en evenwicht behouden

  • eenvoudige afspraken maken in kleine groepen

Tijdens de speeltijd leert je kind:

  • omgaan met alle kleuters

  • omgaan met kleine frustraties

  • wachten op haar of zijn beurt bvb. tijdens het fietsen

  • fietsen

  • wat kan en wat mag

Wat leert mijn kind in de tweede en derde kleuterklas?

Alle kinderen leren dezelfde dingen in de kleuterschool. Elke juf of meester moet aan dezelfde doelen werken.

Stap voor stap en in zijn eigen tempo zal je kind nog veel leren en ontdekken in de kleuterschool.

  • je kind experimenteert met verf, klei, parels...

  • het went aan schoolse opdrachten

  • versjes en liedjes trainen zijn geheugen

  • je kind leert haar taakjes afwerken

  • het ontdekt rijmwoorden

  • je kleuter leert haar lichaam gebruiken: hinkelen, de bal opvangen, fietsen,..

  • je kind wordt aangemoedigd om zelf dingen te doen: veters knopen, handjes wassen, afval sorteren,...

  • je kind durft te praten voor de hele klas

  • het zal eenvoudige schrijfbewegingen oefenen

  • het leert steeds meer 'abstracte' begrippen zoals meer, minder, hoog, laag, kleiner,...

  • elke dag leert het nieuwe woorden

  • je kleuter merkt het verschil op tussen klanken zoals f - v, s - z, ...

  • het leert cijfers en letters herkennen en benoemen op eigen tempo

  • ...

Op welke manier leert mijn kind deze nieuwe dingen?

De kinderen worden ondergedompeld in een thema dat hen aanspreekt zoals bvb. ridders en kastelen, ziek zijn, schoenen, Sinterklaas, Carnaval, kunst in de klas, ... . Ook verhalen of een boek spelen een hoofdrol in het kiezen van een thema. Prentenboeken zoals 'Rupsje Nooitgenoeg' of 'Het kleurenmonster' of 'De wiebelbillenboogie' of ... worden in de kijker geplaatst, voorgelezen, herhaald, verteld. Deze boeken zijn een fantastische bron van leuke activiteiten waarmee de kleuters de wereld verder ontdekken.

De leerkrachten kiezen doelbewust hun activiteiten die in het teken van het thema of het boek staan. Zij leren hun kleuters tellen, tekenen, bouwen, puzzelen, woordenschat herkennen en gebruiken, rangschikken, rijmen, kleien, ... en dit allemaal op een speelse manier.

Mijn kind is ziek. Wat nu?

Als je kind ziek is, blijft hij/zij best thuis totdat hij/zij genezen is.

Er is geen doktersbriefje nodig. Het is wel fijn dat je even een seintje aan de school geeft dat je kleuter niet komt.

Vanaf de derde kleuterklas is er leerplicht. Je kleuter moet minimum 290 dagen aanwezig zijn op school. Indien je kind ziek is, moet je dit aan school laten weten.

Als je kind op 6 jarige leeftijd in het Nederlandstalig gewoon lager onderwijs wil instappen, gaat de school na of hij/zij in het jaar voordien minstens 290 halve dagen aanwezig was in een Nederlandstalige kleuterschool.

Zo niet, beslist de klassenraad van de lagere school:

  • Ofwel mag je kind toch in het lager onderwijs instappen.

  • Ofwel moet je kind nog een jaar in het kleuteronderwijs blijven. Daar moet je kind dan elke schooldag op school aanwezig zijn.

Mijn kind is te laat. Wat nu?

Wij vinden het heel erg belangrijk dat je kleuter tijdig (dus voor 8. 40 uur) in school is. Laatkomers storen het begin van de dag. Dit is vervelend voor je eigen kleuter, voor de andere kinderen èn voor de leerkrachten.

Enerzijds kan je kind samen met de andere klasgenootjes aan de schooldag beginnen. In de kring wordt er nagegaan of iedereen er is. De kinderen krijgen de kans om hun belevenissen en gevoelens aan mekaar te vertellen. Er wordt gezongen, het weer wordt verkend, de dag wordt overlopen, kortom... er veel wordt geleerd.

Het zou jammer zijn als je kind dit moet missen.

De schoolpoort wordt voor de veiligheid van alle kleuters gesloten. Ook beide deuren van het kleutergebouw zijn omwille van de veiligheid voor een buitenstaander gesloten. Je kan enkel via het bureel van de directie of het secretariaat het gebouw van de kleuters bereiken als je later dan 8.40 uur toekomt.

Is er busvervoer?

We hebben op dit moment twee bussen die kinderen eventueel ophalen en terug thuis bezorgen.


Het busvervoer is gratis voor kinderen die verder dan 4 kilometer van school wonen. Andere kinderen betalen het tarief van de Lijn. Voor meer info verwijzen we naar het secretariaat.

Waarvoor en wanneer is er een oudercontact?

3 X in een schooljaar houden we een oudercontact waarop je vooraf wordt uitgenodigd via mail (of brief).

De juf of meester vertelt hoe het met je kindje gaat. 'Hoe is je kind thuis?' is voor onze juf zeker van belang. Wat ziet de meester of juf in de klas? Hoe gaat het om met andere kinderen in de klas? Wat vertelt hij/zij thuis over de school? Allemaal vragen waar de juf graag een antwoord op krijgt. Een rustig contactmoment geeft jou en de juf de tijd om dit alles te bespreken.

Handig om in het achterhoofd te houden als ouder:

Welke eigenschap uit de volgende rij past bij mijn kind:

rustig, luidruchtig, hevig, zelfstandig, vrolijk, verlegen, agressief, druk, moe, jaloers, niet geïnteresseerd, blij, graag alleen, nieuwsgierig, geduldig, bezorgd, ...

Zo zie ik mijn kind...

  • heeft plezier in het leven

  • heeft zelfvertrouwen

  • is snel bang

  • toont hoe hij zich voelt

  • gaat met plezier naar school

  • heeft vaak ruzie

  • helpt andere kindjes

  • komt goed op voor zichzelf

  • werkt of speelt geconcentreerd

  • is snel ontmoedigd als iets niet lukt

  • vraagt hulp als dat nodig is

  • kan zelf een tijd met iets bezig zijn

  • verveelt zich vlug

  • maakt af waar hij/ zij aan begonnen is

  • speelt graag de baas

  • vertelt graag

Wie spreek ik aan als ik me zorgen maak?

  • De juf of de meester: Vertel wat je bij je kind ziet. Dat kan op elk moment na de schooluren of tijdens het oudercontact of tussendoor aan de schoolpoort.

  • De zorgcoördinatoren: Zij helpen leraren en ouders om samen een oplossing te zoeken als er problemen zijn of als kinderen extra hulp nodig hebben.

  • De directeur: Zij bespreekt met de leraren hoe ze goed onderwijs kunnen geven aan alle kinderen.

  • Het CLB: CLB is de afkorting van het Centrum voor Leerlingen Begeleiding. Er werken psychologen, pedagogen, dokters, verpleegsters en sociaal werkers. Ze volgen samen met de school de ontwikkeling van je kind op. Heb je de indruk dat je kind niet kan volgen in de klas? Of voelt het zich niet zo goed op school? Het CLB helpt gratis. Ook bij gezondheidsproblemen of moeilijk gedrag. Het adres van het CLB aan onze school verbonden is:

CLB NOVA

Ambiorixstraat 51

3700 Tongeren

Telefoon: 012 23 12 39

Mijn kind heeft luizen. Wat doe ik het best?

In eerste instantie licht je de school in van dit probleem. Het is zeker geen schande. Het komt in alle gezinnen wel al eens voor.


En dan ga je zelf aan de slag. Een goede behandeling uitvoeren, is van essentieel belang. Hieronder vind je een aantal tips die je kunnen helpen bij dit hardnekkig probleem.

1. Haren wassen met een anti-luizenshampoo, deze behandeling na 7 dagen herhalen.

2. De Nat-Kam-Methode volgen.

Wat je nodig hebt:

een gewone kam – een crèmespoeling of conditioner – een goede luizenkam (te vinden bij de apotheek)

De wijze waarop je behandelt:

  1. Was het haar met een gewone shampoo en spoel uit

  2. Wrijf het haar overvloedig in met een gewone crèmespoeling of conditioner en spoel niet uit

  3. Kam het haar goed door met een gewone kam

  4. Kam vervolgens met de luizenkam van achter in de nek naar voor over het hele hoofd

  5. Daarna van de linkeroor naar de rechteroor en andersom

  6. Controleer de kam op luisjes door je kam af te vegen aan een stukje keukenrol, gooi het papier in de vuilbak

  7. Herhaal dit tot je hele hoofdhuid goed is gekamd

  8. Spoel het haar goed uit

  9. Herhaal dit na 2 dagen en blijf dit volhouden gedurende een 14-tal dagen


Blijf dit herhalen tot je kind volledig luizen- of netenvrij is!


Denk eraan om steeds de neten te verwijderen. Wanneer er een neet blijft zitten, komen de luizen ook weer terug!


Naast deze behandeling is het ook belangrijk dat

  • je de lakens en kussenslopen wast op 60°

  • je alle, ja echt wel, ALLE kleding van je kind wast op 60° indien mogelijk, ook alle stoffen dingen waar het kind mee in aanraking komt zoals knuffels en jassen, mutsen, handschoenen...

  • wat je niet op 60° kan wassen, je 30 minuten in de droogkast stopt. Wanneer je iets droog in de droogkast steekt, krimpt het normaal niet

  • je de stoffen zetels stofzuigt

  • je ook de kammen, borstels en haarelastiekjes dagelijks na gebruik in heet water met azijn stopt

Tip om naar school te gaan:

Zorg dat het haar in een staart of vlecht zit.

Als alles weg is kan je haarlotion gebruiken. Benevel het haar van je kind en de pelsen van de jas. Luizen houden niet van een lotion.



Mijn kind moet medicatie nemen. Kan de juf dit toedienen?

Nee, de leerkracht mag geen medicatie toedienen op school. Zelfs niet als mama of papa dit meegeeft en vraagt.

Enkel wanneer de dokter een behandelbriefje schrijft en afstempelt en jij dit samen met de medicijnen aan de juf bezorgt, mag dit wèl toegediend worden.