Voor het eerst naar school!
Het is zover… je peuter mag bijna voor het eerst naar school. Zijn/haar schoolcarrière start in de kleuterafdeling:
Er gaat een nieuwe wereld open! Afscheid nemen van mama/papa; omgaan met klasgenootjes, een beurt afwachten, uitspreken wat hij/zij wil of nodig heeft, leren kiezen, volhouden en doorzetten - ook wanneer iets niet meteen lukt, nieuwsgierig zijn en experimenteren maar ook grenzen respecteren, ... .
De juf of meester daagt je kind verstandelijk uit. Vanaf de allereerste kleuterklas wordt er ingezet op de ontwikkeling van zelfredzaamheid, (Nederlandse) taal, wiskunde, beweging, creativiteit, verkennen van de wereld, ...
Je kind leert de hele dag door 'taal': Hoe geeft de juf een opdracht? Hoe praat je met volwassenen of met andere kinderen? Hoe meer een kind onze taal onder de knie heeft, hoe vlotter 'denken' en 'studeren' verloopt. Spreekt je kind nog geen Nederlands? Ze leren dit doorgaans spelenderwijs snel op school. Indien nodig, bieden we extra ondersteuning.
Hieronder vind je een antwoord op de meest gestelde vragen. Staat jouw vraag er niet tussen? Aarzel dan niet en neem contact met ons op. Wij maken graag tijd voor je!
Als je kind twee jaar en zes maanden oud is, mag het naar de kleuterschool. Het kan op 7 instapdagen starten.
Telkens op de eerste schooldag...
na de zomervakantie
na de herfstvakantie
na de kerstvakantie
op 1 februari
na de krokusvakantie
na de paasvakantie
na Hemelvaartsdag
Is je kind 3 jaar of ouder dan mag je zelf kiezen op welke schooldag hij start.
Je kan de juiste instapdatum ook berekenen via volgende link https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/bereken-de-instapdatum-voor-je-kleuter
Probeer er zoveel mogelijk samen naartoe te leven en besteed er bewust aandacht aan zoals bijvoorbeeld:
ga samen een leuk boekentasje kopen;
lees een boekje voor over 'naar school gaan' of 'de eerste schooldag';
bied dezelfde structuur als op schooldagen: opstaan en slapen gaan op het tijdstip dat dit moet om fris en fit op school door te brengen;
stimuleer zelfstandigheid zoals zelf een jas aan- of uitdoen;
vertel enthousiast over schoolse activiteiten;
...
Hou je sterk, ontspan je, wees vriendelijk: je kind voelt en ziet jouw verdriet en panikeert dan ook.
Stel je kind gerust. Houd het afscheid zo kort mogelijk en rek het zeker niet nodeloos. Vertrouw op de juf.
Vertel aan je kind dat je straks terug komt of maak duidelijk wie het komt ophalen. Als het naar de schoolopvang moet, vertel je dit zeker ook vooraf.
Geef (enkele dagen) een knuffel mee. Best niet de slaapknuffel want als die dan op school vergeten wordt...
Laat je kind elke dag naar school komen. Zo hoeft hij/zij zich niet steeds opnieuw aan te passen aan het ritme, de afspraken en de klasgenootjes.
Dat kan, maar hoeft niet! Als je weet dat je kind na een halve dag moe zal zijn, kan je het om 11.45 uur komen afhalen om thuis een dutje te doen.
Je kan er ook voor kiezen om in het begin halve dagen naar school te komen. Na enkele weken wissel je dan af met een hele dag en een halve dag. Zo kan je kind stilaan wennen aan het schoolritme. Dat is natuurlijk niet mogelijk voor iedereen, want sommige ouders hebben geen opvang en kunnen hun kind geen halve dag naar school sturen.
Een kleuter die nog luiers draagt, mag naar school. Geef dan zeker luiers mee! Samen met de juf ga je wel meteen aan de slag om je kindje zo snel mogelijk zindelijk te maken. Alle tijd die de juf immers moet besteden aan de toiletverzorging, kan niet gaan naar het leren en begeleiden van de kleuters.
Je vindt meer informatie over zindelijkheid op www.kindengezin.be
Probeer zo goed mogelijk te communiceren met de juffrouw. Wanneer je kleuter merkt dat jij vertrouwen hebt in de juf, gaat hij/zij zich vanzelf beter voelen.
Soms vragen leerkrachten ook hulp aan ouders. Bijvoorbeeld om mee naar de bibliotheek te wandelen, om mee te knutselen, ... Moest jij je hiervoor vrij kunnen maken, zal je zoon of dochter dit ongetwijfeld ook superleuk vinden!
Vraag na schooltijd aan je kind hoe zijn/haar dag verliep. Toon interesse en laat zien dat je school belangrijk vindt.
De juf (of meester): Zij wordt een belangrijke persoon voor je kind. Spreek haar aan bij vragen of informeer eens hoe het met je kind gaat op school. Als ouders en leerkracht goed samenwerken, heeft dat een positief effect op het kind.
De kinderverzorgster: Ze helpt met knutselen, jassen aandoen, eten of een natte broek vervangen. Ze is niet altijd in de klas.
De zorgcoördinator: Zij kijkt samen met de juf mee naar de ontwikkeling van je kind. Zij ondersteunt de juf als je kind extra hulp nodig heeft. Zij neemt ook contact met je op indien nodig.
De turnmeester: Hij leert je kind springen, klimmen en klauteren, een bal vangen, dansen, ...
De andere juffen of meesters: Zij houden toezicht tijdens speeltijden en zijn er steeds om naar je kind te luisteren, te troosten.
Maak een afspraak met de directie op het telefoonnummer 089/ 41 52 87 of mail naar directie@gobilijn.be
Tijdens een vrijblijvend kennismakingsgesprek leren jullie de school en haar werking kennen waarna jullie in alle rust een beslissing kunnen nemen.
Je brengt een officieel document mee waaruit de juiste schrijfwijze van de naam en de geboortedatum van je kind blijkt. Dat kan een kids-ID, isi+ of een uittreksel van de geboorteakte zijn.
De kinderopvang wordt door de stad Bilzen aan de Kimpel georganiseerd. Je schrijft je kind hiervoor zelf bij DOMINO in . Neem contact op met DOMINO via volgende gegevens:
Eikenlaan 24
3740 Bilzen
089 50 17 61
kinderopvang@bilzen.be
Je kan via de website van de stad hen ook steeds bereiken www.bilzen.be .
Alles wat je kind die dag mag/moet eten en drinken. Zie ook bij 'eten en drinken';
Eventueel reserve-luiers en/of -kledij;
Eventueel een briefje voor de juf;
...
De boekentas zelf:
Kies voor opvallende kleuren. Zo vinden jij en je kleuter de boekentas snel terug tussen de andere;
Kies er eentje die makkelijk zelf open te maken is door je kleuter. Oefen hier thuis ook op;
Een muts, sjaal, handschoenen of brooddoos gaan minder snel verloren wanneer je de naam van je kind erin/erop schrijft;
Bij grotere kinderen is het altijd handig als de boekentas twee verschillende 'vakken' heeft. Op die manier is een lekkende drinkbus een minder groot drama.
...
Materialen die nodig zijn om de ontwikkelingsdoelen na te streven, zijn gratis.
Toch zijn er onkosten die we mogen vragen aan de ouders, zoals bijvoorbeeld de kost van een uitstap, en dit voor een maximumbedrag van € 55 per kleuter en € 105 per kind in het lager onderwijs. Wij geven je via het schoolreglement een goede inschatting van deze kosten.
We rekenen dit bedrag in het begin van het schooljaar aan. De onkosten die we voor jouw kind maken, worden nauwgezet bijgehouden. Alleen wanneer de uitstap vooraf aan de school gefactureerd werd, wordt deze van je rekening afgehouden. Indien je kind afwezig is tijdens een niet-vooraf betaalde uitstap, zal deze kost niet aangerekend worden. Op het einde van het jaar maken we een afrekening. In de maand juli wordt de overschot teruggestort.
Een boekentasje moet je zelf betalen.
Heb je het financieel moeilijk? Bespreek dit zeker met ons, de directeur of iemand anders die je vertrouwt. Samen vinden we zeker een oplossing.
Om 8.40 rinkelt de bel en gaan alle kleuters naar binnen.
De juf legt in de kring uit wat de kleuters vandaag gaan doen.
In groep wordt de kinderen een verhaal verteld, er wordt gezongen, gedanst, gespeeld. Al spelend leren de kinderen de taal, tellen. Ze leren over de kleuren, de natuur, de grote wereld...
Ze eten een stukje fruit, houden een toiletpauze en gaan buiten spelen.
Hoekenwerk: de kleuters tekenen, lezen, spelen poppenkast, spelen aan de zandtafel of in een keukentje.
Tijdens de middag (11.45 uur - 12. 50 uur) eten ze hun lunchpakket en spelen in de buitenlucht. Bij regenweer spelen ze binnen in de hal. Op woensdagmiddag eindigt de schooldag om 11.45 uur. Vergeet je kleuter niet op te halen.
Wekelijks gaan ze driemaal turnen in de turnzaal.
Op het einde van de dag sluiten ze af in een kring, ze zingen nog een liedje, luisteren nog naar een laatste verhaal om zich daarna klaar te maken om naar huis te gaan.
Om 15.30 uur gaat je kleuter naar huis.
Via de juf: na de schooldag kan je altijd even informeren hoe het met je kind gaat op school. Op het oudercontact kan je uitgebreider van gedachten wisselen.
Via je kind: Je kind zal niet zo veel vertellen over school. Je zal soms gebeurtenissen herkennen in het spel van je kind.
Via brieven: je wordt van gebeurtenissen op de hoogte gehouden via je e-mailadres. Indien je er geen hebt, moet je dit zeker melden zodat je toch op de hoogte gehouden wordt.
Via de maandkalender: Geplande activiteiten en weetjes ontvang je via e-mail.
Ook facebook en instagram zijn leuke informatiebronnen.
Alle kinderen leren dezelfde dingen in de kleuterschool. Elke juf of meester moet aan dezelfde doelen werken.In de eerste plaats leert je kind zelfstandigheid: het aan en uit doen van het jasje, boekentasje halen, spulletjes opbergen, speelgoed opruimen, naar toilet gaan, handen wassen, ... .
Je kleuter is volop in de experimenteerfase waarin zij/ hij, al dan niet geleid, heel veel ontdekt.
In de speelhoeken leert je kind:
gevoelens uiten
fantasie gebruiken
speelgoed op de juiste plaats opbergen
openstaan voor nieuwe dingen
In de kring leert je kind:
naar anderen en naar verhalen luisteren
zelf iets vertellen
zijn beurt afwachten
nieuwe woorden gebruiken
Aan de tekentafel leert je kind:
eenvoudige opdrachten begrijpen en uitvoeren
nieuwe woorden oefenen zoals 'meer' of 'groter'
controle krijgen over fijne bewegingen zoals bij het kleuren
afspraken nakomen, bijvoorbeeld onder elke tekening een stempel zetten
Tijdens de turnles leert je kind:
lopen en stoppen voor een hindernis
springen en evenwicht behouden
eenvoudige afspraken maken in kleine groepen
Tijdens de speeltijd leert je kind:
omgaan met alle kleuters
omgaan met kleine frustraties
wachten op haar of zijn beurt bvb. tijdens het fietsen
fietsen
wat kan en wat mag
Alle kinderen leren dezelfde dingen in de kleuterschool. Elke juf of meester moet aan dezelfde doelen werken.
Stap voor stap en in zijn eigen tempo zal je kind nog veel leren en ontdekken in de kleuterschool.
je kind experimenteert met verf, klei, parels...
het went aan schoolse opdrachten
versjes en liedjes trainen zijn geheugen
je kind leert haar taakjes afwerken
het ontdekt rijmwoorden
je kleuter leert haar lichaam gebruiken: hinkelen, de bal opvangen, fietsen,..
je kind wordt aangemoedigd om zelf dingen te doen: veters knopen, handjes wassen, afval sorteren,...
je kind durft te praten voor de hele klas
het zal eenvoudige schrijfbewegingen oefenen
het leert steeds meer 'abstracte' begrippen zoals meer, minder, hoog, laag, kleiner,...
elke dag leert het nieuwe woorden
je kleuter merkt het verschil op tussen klanken zoals f - v, s - z, ...
het leert cijfers en letters herkennen en benoemen op eigen tempo
...
De kinderen worden ondergedompeld in een thema dat hen aanspreekt zoals bvb. ridders en kastelen, ziek zijn, schoenen, Sinterklaas, Carnaval, kunst in de klas, ... . Ook verhalen of een boek spelen een hoofdrol in het kiezen van een thema. Prentenboeken zoals 'Rupsje Nooitgenoeg' of 'Het kleurenmonster' of 'De wiebelbillenboogie' of ... worden in de kijker geplaatst, voorgelezen, herhaald, verteld. Deze boeken zijn een fantastische bron van leuke activiteiten waarmee de kleuters de wereld verder ontdekken.
De leerkrachten kiezen doelbewust hun activiteiten die in het teken van het thema of het boek staan. Zij leren hun kleuters tellen, tekenen, bouwen, puzzelen, woordenschat herkennen en gebruiken, rangschikken, rijmen, kleien, ... en dit allemaal op een speelse manier.
Als je kind ziek is, blijft hij/zij best thuis totdat hij/zij genezen is.
Er is geen doktersbriefje nodig. Het is wel fijn dat je even een seintje aan de school geeft dat je kleuter niet komt.
Vanaf de derde kleuterklas is er leerplicht. Je kleuter moet minimum 290 dagen aanwezig zijn op school. Indien je kind ziek is, moet je dit aan school laten weten.
Als je kind op 6 jarige leeftijd in het Nederlandstalig gewoon lager onderwijs wil instappen, gaat de school na of hij/zij in het jaar voordien minstens 290 halve dagen aanwezig was in een Nederlandstalige kleuterschool.
Zo niet, beslist de klassenraad van de lagere school:
Ofwel mag je kind toch in het lager onderwijs instappen.
Ofwel moet je kind nog een jaar in het kleuteronderwijs blijven. Daar moet je kind dan elke schooldag op school aanwezig zijn.
Wij vinden het heel erg belangrijk dat je kleuter tijdig (dus voor 8. 40 uur) in school is. Laatkomers storen het begin van de dag. Dit is vervelend voor je eigen kleuter, voor de andere kinderen èn voor de leerkrachten.
Enerzijds kan je kind samen met de andere klasgenootjes aan de schooldag beginnen. In de kring wordt er nagegaan of iedereen er is. De kinderen krijgen de kans om hun belevenissen en gevoelens aan mekaar te vertellen. Er wordt gezongen, het weer wordt verkend, de dag wordt overlopen, kortom... er veel wordt geleerd.
Het zou jammer zijn als je kind dit moet missen.
De schoolpoort wordt voor de veiligheid van alle kleuters gesloten. Ook beide deuren van het kleutergebouw zijn omwille van de veiligheid voor een buitenstaander gesloten. Je kan enkel via het bureel van de directie of het secretariaat het gebouw van de kleuters bereiken als je later dan 8.40 uur toekomt.
We hebben op dit moment één bus die kinderen eventueel ophalen en terug thuis bezorgen.
Het busvervoer is enkel voor rechthebbende kinderen die verder dan 4 kilometer van school wonen. Voor meer info verwijzen we naar het secretariaat.
3 X in een schooljaar houden we een oudercontact waarop je vooraf wordt uitgenodigd via mail (of brief).
De juf of meester vertelt hoe het met je kindje gaat. 'Hoe is je kind thuis?' is voor onze juf zeker van belang. Wat ziet de meester of juf in de klas? Hoe gaat het om met andere kinderen in de klas? Wat vertelt hij/zij thuis over de school? Allemaal vragen waar de juf graag een antwoord op krijgt. Een rustig contactmoment geeft jou en de juf de tijd om dit alles te bespreken.
Handig om in het achterhoofd te houden als ouder:
Welke eigenschap uit de volgende rij past bij mijn kind:
rustig, luidruchtig, hevig, zelfstandig, vrolijk, verlegen, agressief, druk, moe, jaloers, niet geïnteresseerd, blij, graag alleen, nieuwsgierig, geduldig, bezorgd, ...
Zo zie ik mijn kind...
heeft plezier in het leven
heeft zelfvertrouwen
is snel bang
toont hoe hij zich voelt
gaat met plezier naar school
heeft vaak ruzie
helpt andere kindjes
komt goed op voor zichzelf
werkt of speelt geconcentreerd
is snel ontmoedigd als iets niet lukt
vraagt hulp als dat nodig is
kan zelf een tijd met iets bezig zijn
verveelt zich vlug
maakt af waar hij/ zij aan begonnen is
speelt graag de baas
vertelt graag
De juf of de meester: Vertel wat je bij je kind ziet. Dat kan op elk moment na de schooluren of tijdens het oudercontact of tussendoor aan de schoolpoort.
De zorgcoördinatoren: Zij helpen leraren en ouders om samen een oplossing te zoeken als er problemen zijn of als kinderen extra hulp nodig hebben.
De directeur: Zij bespreekt met de leraren hoe ze goed onderwijs kunnen geven aan alle kinderen.
Het CLB: CLB is de afkorting van het Centrum voor Leerlingen Begeleiding. Er werken psychologen, pedagogen, dokters, verpleegsters en sociaal werkers. Ze volgen samen met de school de ontwikkeling van je kind op. Heb je de indruk dat je kind niet kan volgen in de klas? Of voelt het zich niet zo goed op school? Het CLB helpt gratis. Ook bij gezondheidsproblemen of moeilijk gedrag. Het adres van het CLB aan onze school verbonden is:
CLB NOVA
Ambiorixstraat 51
3700 Tongeren
Telefoon: 012 23 12 39
In eerste instantie licht je de school in van dit probleem. Het is zeker geen schande. Het komt in alle gezinnen wel al eens voor.
En dan ga je zelf aan de slag. Een goede behandeling uitvoeren, is van essentieel belang. Hieronder vind je een aantal tips die je kunnen helpen bij dit hardnekkig probleem.
1. Haren wassen met een anti-luizenshampoo, deze behandeling na 7 dagen herhalen.
2. De Nat-Kam-Methode volgen.
Wat je nodig hebt:
een gewone kam – een crèmespoeling of conditioner – een goede luizenkam (te vinden bij de apotheek)
De wijze waarop je behandelt:
Was het haar met een gewone shampoo en spoel uit
Wrijf het haar overvloedig in met een gewone crèmespoeling of conditioner en spoel niet uit
Kam het haar goed door met een gewone kam
Kam vervolgens met de luizenkam van achter in de nek naar voor over het hele hoofd
Daarna van de linkeroor naar de rechteroor en andersom
Controleer de kam op luisjes door je kam af te vegen aan een stukje keukenrol, gooi het papier in de vuilbak
Herhaal dit tot je hele hoofdhuid goed is gekamd
Spoel het haar goed uit
Herhaal dit na 2 dagen en blijf dit volhouden gedurende een 14-tal dagen
Blijf dit herhalen tot je kind volledig luizen- of netenvrij is!
Denk eraan om steeds de neten te verwijderen. Wanneer er een neet blijft zitten, komen de luizen ook weer terug!
Naast deze behandeling is het ook belangrijk dat
je de lakens en kussenslopen wast op 60°
je alle, ja echt wel, ALLE kleding van je kind wast op 60° indien mogelijk, ook alle stoffen dingen waar het kind mee in aanraking komt zoals knuffels en jassen, mutsen, handschoenen...
wat je niet op 60° kan wassen, je 30 minuten in de droogkast stopt. Wanneer je iets droog in de droogkast steekt, krimpt het normaal niet
je de stoffen zetels stofzuigt
je ook de kammen, borstels en haarelastiekjes dagelijks na gebruik in heet water met azijn stopt
Tip om naar school te gaan:
Zorg dat het haar in een staart of vlecht zit.
Als alles weg is kan je haarlotion gebruiken. Benevel het haar van je kind en de pelsen van de jas. Luizen houden niet van een lotion.
Nee, de leerkracht mag geen medicatie toedienen op school. Zelfs niet als mama of papa dit meegeeft en vraagt.
Enkel wanneer de dokter een behandelbriefje schrijft en afstempelt en jij dit samen met de medicijnen aan de juf bezorgt, mag dit wèl toegediend worden.